Welke hardloopschoenen passen het beste bij mij?

Welke hardloopschoenen passen het beste bij mij?

7 april 2020 0 Door Berry Veldkamp

Als barefoot running (op blote voeten hardlopen) je ding is, kan je dit artikel overslaan. We gaan het hebben over hardloopschoenen. Hoeveel paar hardloopschoenen heb je nodig? Wat voor specifieke schoenen zijn er en welke hardloopschoenen passen het best bij jou? Wanneer zijn je schoenen aan vervanging toe? Na het lezen van deze pagina heb je de antwoorden en kan je gaan shoppen, op zoek naar jouw ideale hardloopschoenen!

Heb je aan één paar hardloopschoenen genoeg? Dit verschilt enorm per persoon. Zelf houd ik aan dat ik op z’n minst op twee verschillende paren wil lopen. Ik train dan ook 4 à 5 keer per week. Loop je twee keer per week, dan is één paar wellicht voldoende. Wil je vaker gaan trainen, dan zal ik er zeker voor kiezen om verschillende paren aan te schaffen, zodat je in ieder geval verzekerd bent van droge schoenen voor aanvang van elk loopje.

Elke discipline heeft zijn eigen schoen. Er zijn schoenen voor trailrunners, voor sprinters, voor mensen die veel op de baan trainen en voor atleten op de weg. Voor elke soort hardloper is er dus een eigen soort schoen. Als je weet voor welke discipline jij vooral gaat trainen, dan kan je al heel veel hardloopschoenen wegstrepen. Doe je aan meerdere disciplines, dan heb je waarschijnlijk baat bij verschillende soorten hardloopschoenen.

De loopanalyse

De loopanalyse is een handig instrument om te bekijken hoe jij loopt. Daaraan gekoppeld kan je zien welke schoenen goed bij jou zullen passen. In vrijwel elke speciaalzaak op het gebied van hardlopen en hardloopschoenen wordt er gebruik gemaakt van een loopanalyse om te zien wat voor type schoen het beste bij je past. Hoe zit dit precies in elkaar en is het echt nuttig?

Vaak wordt er voor de loopanalyse gebruik gemaakt van een filmpje. Je gaat een stukje hardlopen, zoals je dat normaal ook doet. Daarbij word je manier van lopen gefilmd en op basis daarvan wordt het duidelijk wat voor soort loper je bent. Er zijn haklanders, voorvoetlanders, proneerders (wat is pronatie?), supineerders en nog vele andere manieren van lopen. Bij elke soort loper past een bepaalde schoen beter dan een andere schoen. Door middel van een filmpje (vaak afgespeeld in slow-motion) is makkelijk te zien wat voor soort loper je bent.

Probeer bij een loopanalyse vooral niet om zo ‘mooi’ mogelijk te lopen. Loop je eigen loop, zoals je dat altijd doet. Alleen in dat geval worden de schoenen gevonden die het beste bij jou passen.

Een andere manier van analyseren is het bekijken van je oude hardloopschoenen. Deze hebben op bepaalde plekken meer slijtage dan op andere plekken. Door goed te analyseren welke plekken het meeste slijten, kan je bedenken hoe iemand loopt en waar iemand extra ondersteuning nodig heeft.

Een loopanalyse is niet per se leidend. Ik ben van mening dat je bovenal schoenen moet kopen die lekker lopen. Mocht uit de analyse blijken dat je ondersteuning aan de binnenkant van je voet nodig hebt, maar loopt dit voor jou gevoel totaal niet lekker en loop je al jaren zonder de ondersteuning. Dan kan het een goed idee zijn om daar toch gewoon eigenwijs mee door te gaan.

Merken

Adidas, Nike, New Balance, Mizuno, Asics, Brooks, Saucony, On, Under Armour, …

Door de bomen kun je het bos niet meer zien. Er zijn zo enorm veel verschillende merken en types hardloopschoenen, dat het bijna niet meer bij te houden is. Welk merk past nou goed bij jou en wat is het verschil tussen al deze verschillende soorten schoenen? Ik ga niet proberen hier een compleet beeld van te schetsen, dat is bijna niet te doen. Vaak gaat het om kleine details die het verschil tussen bepaalde schoenen maakt.

Alle merken gebruiken daarnaast ook nog eigen woorden voor bepaalde onderdelen van de schoen en voor de schoenen zelf. De ‘wave rider’, ‘Pegasus’, ‘Zoom X’, ‘Kayano’ het zijn allemaal verschillende schoenen die een eigen benaming hebben gekregen van de fabrikant. De ene klinkt nog mooier en spectaculairder dan de ander, maar het zegt helemaal niks over de schoen.

Om het nog een beetje lastiger te maken: ‘Pebax Foam’, ‘FlyteFoam’, ‘MetaClutch’, ‘Lunarlan Foam’, dit zijn een aantal benamingen van onderdelen van een zool. Nieuw is het Pebax Foam, dat zat in de zool van Eliud Kipchoge toen hij de marathonafstand binnen twee uur wist te volbrengen (een kort filmpje over deze prestatie).

Wat al deze verschillende termen bovenal doen, is verwarring zaaien. Alle schoenen hebben een naam, alle onderdelen hebben een naam en het één klinkt nog beter, sneller en lichter dan het ander. Maar hoe weet je dan op welk merk en type schoen je het beste kan hardlopen?

Mijn tip: kijk vooral niet te veel naar alle verschillende merken. Ga niet op uiterlijk af. Het gaat erom dat je lekker op een paar schoenen loopt. Pas allerlei verschillende merken, verschillende typen en verschillende soorten schoenen. Loop een rondje en probeer te voelen waar je het best op loopt. Dat zijn de schoenen waar je veel plezier aan zult beleven!

Wanneer zijn mijn schoenen toe aan vervanging?

Wanneer zijn mijn schoenen toe aan vervanging? Je moet je schoenen niet te lang in de kast laten staan. De rubberen zool zal uitharden, waardoor de demping in de schoenen verdwijnt. Daarnaast gaan de meeste hardloopschoenen ongeveer 1000 kilometer mee Er zijn veel fanatieke hardlopers die dit soort feiten bijhouden in een Excel sheet en precies weten hoeveel kilometer elk paar schoenen heeft afgelegd. Mocht je dit fanatisme voor cijfers en feiten niet delen, dan kan je een rekensommetje maken. Loop je gemiddeld 40 km per week, dan gaan je schoenen een half jaar mee. Loop je gemiddeld 20 km per week, dan zit je op een jaar. Je kan ook voor een schoenen APK langsgaan bij een winkel van Run2Day.

Nog even de tips op een rijtje.

  • Ga je vaker dan twee keer per week hardlopen? Dan is het verstandig om meerdere paren hardloopschoenen af te wisselen.
  • Bepaal je loopdiscipline en de schoenen die daarbij horen. Loop je veel in de natuur, dan passen trailschoenen wellicht het beste bij je. Loop je veel op de baan, koop dan een paar hardloopschoenen voor op de baan.
  • Laat een loopanalyse uitvoeren en loop tijdens de analyse zoals je altijd loopt. Laat je daarnaast adviseren door de verkopers in de winkel.
  • Vraag of je even een rondje mag lopen om je nieuwe schoenen te testen. De meeste speciaalzaken vinden dit geen probleem.
  • Laat je niet (af)leiden door merken/types of het uiterlijk van de schoen, maar koop de schoenen die het lekkerst lopen.
  • Vervang je hardloopschoenen tijdig, na ongeveer 1000 kilometer.

Mocht je vragen of opmerkingen hebben naar aanleiding van dit artikel, neem dan zeker contact met me op via het contactformulier of laat een reactie achter. Voor meer artikelen ga je terug naar de hardloopgids.

Je kan me sinds kort ook volgen op Instagram!