Trainen op hete dagen

Trainen op hete dagen

2 juli 2020 0 Door Berry Veldkamp

Afgelopen week schreef ik over de eerste tempotrainingen in marathontempo. Ik sloot mijn stukje af met de aankondiging dat de komende week een warme week zou worden. Op een aantal trainingsdagen werd het ongeveer dertig graden, dus de voorspelling om te moeten trainen op hete dagen is zeker uitgekomen. Helaas ging dit niet altijd even lekker.

Afzien in de hitte

De warmste dagen van de week vielen op woensdag, donderdag en vrijdag. De woensdag en donderdag zijn trainingsdagen in mijn schema. Ik koos ervoor om mijn schema aan te houden en gewoon te trainen ondanks de hoge temperaturen. Wel besloot ik om de trainingen om te draaien, waardoor mijn interval op donderdag viel in plaats van woensdag. Niet per se vanwege de hitte, die was op beide dagen toch wel aanwezig, maar vooral vanwege mijn werkschema.

Op de woensdag liep ik lekker vroeg in de ochtend. Daardoor had ik eigenlijk geen last van de warmte, het was ongeveer 23 graden. Wat mij betreft ligt dat in de buurt van de ideale looptemperatuur. In de middag moest ik werken en dat viel me een stuk zwaarder met ongeveer 29 graden Celsius.

Op donderdag had ik niet de keus om in de ochtend of avond te lopen, waardoor ik besloot om mijn training gewoon in de middag aan te vangen. Ik had al wel bedacht dat ik goed naar mijn gevoel zou moeten luisteren en waar nodig de training aan zou passen.

Het doel was 6×800 meter in 10 km tempo (rond de 04:15 min/km) met 400 meter rust tussendoor. Ik nam een flesje water mee en begon vol goede moed aan de eerste versnelling. Al snel merkte ik dat het geen goede dag voor me zou worden en besloot ik mijn tempo wat terug te laten zakken. Ik bleef het erg zwaar houden, waardoor ik na vier herhalingen besloot om te stoppen. Het was genoeg.

Tips voor het trainen op hete dagen

Belangrijke tips voor de warme dagen (voor mezelf en misschien heeft iemand anders er ook iets aan):

– Ga in de ochtend of later in de avond lopen, wanneer het iets koeler is.
– Neem iets te drinken mee en drink van te voren voldoende.
– Plan geen zware trainingen op hete dagen.
– Pas je training aan als het te zwaar word.
– Draag geen donkere kleding (in dit artikel staan meer kledingtips)

Voor mijn gevoel ben ik op tijd gestopt met de intervaltraining, waardoor ik redelijk snel herstelde. Na de rustdag van vrijdag, liep ik op zaterdag en zondag mijn duurlopen zonder problemen (en deels lekker in de regen). Was ik niet gestopt, dan was ik misschien te diep gegaan, waardoor de andere trainingen minder goed zouden verlopen. Daar heb je niks aan!

Afgelopen week

MaandagRustige duurloop7 km
DinsdagRust0 km
WoensdagRustige duurloop10 km
DonderdagInterval 4x800m in 04:15 min/km10 km
VrijdagRust0 km
ZaterdagRustige duurloop10 km
ZondagLange duurloop17 km

Weektotaal: 54 km

Doordat ik mijn training op woensdag heb aangepast, is mijn kilometertotaal voor deze week een stukje lager dan de bedoeling was. Ik heb daar geen probleem mee. Het trainingsschema is een leidraad waar ik me zo veel mogelijk aan probeer te houden. Als dat een keer niet lukt, is er niks verloren. Ik zal mijn ‘gemiste’ kilometers dus niet gaan proberen in te halen.

Deze week heb ik een extra rustdag (en daarmee een relatief rustige week), waarna er nog zes pittige trainingsweken volgen. Dan zal het taperen beginnen en hoop ik begin september een marathon te kunnen lopen.

Je kan mijn vorderingen blijven volgen in ‘mijn uitdaging’ of via mijn Instagram waar ik regelmatig iets van me laat horen.