Tempotraining in marathontempo

Tempotraining in marathontempo

25 juni 2020 0 Door Berry Veldkamp

Vorige week schreef ik al dat mijn horloge kapot is gegaan. Deze week heb ik nog geen nieuw horloge gekocht, waardoor ik niet altijd exact mijn trainingen kan bijhouden zoals ik dat gewend ben. Desondanks heb ik toch een prima week kunnen draaien waarin ik voor het eerst een tempotraining in mijn beoogde marathontempo liep!

Marathontempo

In vrijwel alle weken tot nu toe stond er op de zondag een duurloop op het programma. Dat hield deze week even op. In plaats van de lange duurloop liep ik deze week voor het eerst een tempotraining in mijn beoogde marathontempo. Wat is het doel van deze training?

De tempotraining die in een marathonschema staat, wordt afgewerkt op het marathontempo. Dat is vrij logisch. Voor mij is dat een tempo van ongeveer 04:40 minuten per kilometer. Vanaf deze week zal ik elke twee weken een tempotraining afwerken onder verschillende omstandigheden, waardoor ik kan wennen aan het marathontempo.

Het is belangrijk om deze tempotraining in het juiste tempo af te leggen (niet te snel), zodat je tijdens je marathon een goed besef hebt van de snelheid die je dient te lopen. Voel je je goed op de dag van de marathon, dan is de kans groot dat je te hard van stapel loopt. In plaats van de geplande 04:40 start je op 04:20. Halverwege zal je dat (zeer waarschijnlijk) opbreken. Dat moet je zien te voorkomen.

In tempotrainingen leer je dus een belangrijke les. Namelijk het controleren van je snelheid en een gelijkmatig tempo aanhouden.

Daarnaast probeer ik deze trainingen aan te grijpen als repetities voor de marathon. Welke kleding zit het lekkerst? Wat kan ik eten? Hoeveel moet ik drinken? Tijdens de langere tempotrainingen die later in het schema volgen, zal ik dit gaan uitproberen. Op die manier kan ik uitvinden wat ik prettig vind om te dragen en eten/drinken tijdens mijn marathon.

Afgelopen week

MaandagRustige duurloop7 km
DinsdagRust0 km
WoensdagInterval 12*400m op 10-km tempo11 km
DonderdagRustige duurloop10 km
VrijdagRust0 km
ZaterdagRustige duurloop10 km
ZondagTempoloop 7 km op marathontempo12 km

Weektotaal: 50 km

Vanaf deze week gaan we verder in de hitte. Met temperaturen van 25 tot 30 graden op een aantal dagen en de zomer voor de boeg, zullen er veel trainingen op warme dagen vallen. Vaak probeer ik in de ochtend of avond te trainen, waardoor het iets beter vol te houden is qua temperatuur. Komt dat niet goed uit, dan zal ik toch mijn kilometers gewoon blijven maken. Daarover volgende week meer!

Je kan mijn vorderingen blijven volgen in ‘mijn uitdaging’ of via mijn Instagram waar ik regelmatig iets van me laat horen.