Rustige duurlopen

Rustige duurlopen

1 juni 2020 0 Door Berry Veldkamp

Vorige week schreef ik over het begin van mijn marathonschema en liet ik al even vallen dat ik deze eerste weken vrijwel alleen maar rustige duurlopen doe, zoals mijn trainingsschema voorschrijft. Dat was dus precies hoe de afgelopen week eruit zag. Ik liep vijf keer en alle trainingen waren op een tempo rond de 05:30 minuten per kilometer of nog iets langzamer.

Daarnaast schreef ik deze week een stukje over de minidocumentaire van het NN Running Team, waarin verschillende wereldtoppers op de lange afstand vertellen over de lange duurloop. Ik was dus veel bezig met de (lange) rustige of zelfs langzame duurloop.

Tempo

Op welk tempo zou je je rustige loopjes moeten doen? Ik merk dat ik mezelf op sommige dagen echt moet inhouden om rustig te blijven lopen. Na het inlopen merk ik dat ik al vrij snel aan een (te) hoge snelheid zit en mezelf moet corrigeren naar een tempo boven de 05:30 min/km.

Vaak wordt gezegd dat je rustige duurlopen op een tempo ongeveer 2 minuten boven je pr op de 5 kilometer zou moeten lopen. Je kan ook met een hartslagband of horloge met hartslagmeting om gaan lopen. Dan wordt een hartslag van ongeveer 65 tot 70 procent van je maximale hartslag aanbevolen als hartslag voor de rustige duurlopen.

Zelf loop ik zonder op mijn hartslag te letten. In plaats daarvan let ik altijd goed op mijn ademhaling en vermogen om te kunnen spreken. Als ik nog op een normale manier een gesprek kan voeren, weet ik dat ik op het juiste tempo zit. Zodra ik zwaarder ga ademen of geen volzinnen meer kan spreken, weet ik dat ik het rustiger aan moet doen.

Afgelopen week

MaandagRustige duurloop7 km
DinsdagRustige duurloop8 km
WoensdagRust0 km
DonderdagRustige duurloop8 km
VrijdagRust0 km
ZaterdagRustige duurloop7 km
ZondagRustige duurloop13 km

Weektotaal: 43 kilometer

Afgelopen week liep ik weer redelijk makkelijk. Ik ben blij dat ik deze week een tempoloop mag doen, waarop ik wat sneller kan lopen. Daarnaast zal ik ook een langere duurloop lopen van 16 kilometer. Vanaf nu zal het trainingsschema een stuk uitdagender gaan worden!

Je kan mijn vorderingen blijven volgen in ‘mijn uitdaging’ of via mijn Instagram waar ik regelmatig iets van me laat horen.