Minidocu: The long run

Minidocu: The long run

30 mei 2020 0 Door Berry Veldkamp

De lange duurloop is een belangrijk onderdeel van je trainingsschema. Of je nou traint voor een marathon zoals ik (hier te volgen) of voor een snelle 5 kilometer, in elk trainingsschema zit een lange duurloop. Dat geldt ook voor de trainingsschema’s van snellere hardlopers, zoals de mannen van het NN Running team (met onder andere de Nederlander Abdi Nageeye en de snelste man op de marathon Eliud Kipchoge in de gelederen). In deze minidocu wordt gesproken over de lange duurloop die zij regelmatig samen afleggen.

“I can say long run is like life. Because you go up and down feeling like you are having a lot of challenges.” Eliud Kipchoge


Wat in deze documentaire gezegd wordt over de lange duurloop is niet bepaald een goed advies voor elke loper. De meeste hardlopers zullen zelden een duurloop langer dan 30 kilometer afleggen. Mocht het tot die 30 kilometer komen, dan doe je dat in een erg rustig tempo. Het is geen goed idee (voor de meeste lopers) om een lange duurloop als een wedstrijd te beschouwen.


Beter is het om de lange duurloop op te bouwen als een rustige training. De regel die men daarbij vaak hanteert luidt; Loop je lange duurloop ongeveer twee minuten boven het tempo van je snelste 5 kilometertijd. Dus loop je een 5 kilometer in 20 minuten (04:00 min/km) dan loop je je lange duurloop in een tempo van ongeveer 06:00 min/km.


Een voorbeeld nemen aan deze toplopers is dus niet echt een goed idee. Toch is het erg interessant om te zien wat er in hun hoofden omgaat tijdens een zware training en hoe ze zichzelf en elkaar in toom houden.


Voor meer toffe documentaires en goede hardloopverhalen kan je op de motivatie pagina terecht. Hier vind je onder andere een documentaire over de Belgische ultraloper Karel Sabbe en een leuke filmtip voor hardlopers.