Mijn uitdaging: Road to …

Mijn uitdaging: Road to …

20 april 2020 0 Door Berry Veldkamp

In de komende maanden zal ik jullie wekelijks een update geven over mijn eigen uitdaging en (vooral) de weg daar naartoe. In mijn ogen is de route vaak mooier dan de bestemming. Bij een uitdaging op het gebied van hardlopen geldt dit ook. De trainingen op weg naar een doel zijn zeker zo mooi als de wedstrijd zelf.

‘The real marathon is the training. The day itself is just the victory parade.’

Mijn uitdaging: Een (najaars)marathon volbrengen. Ik wil graag een concrete uitdaging hebben, een stip aan de horizon waar je naartoe kan werken, maar dat is in coronatijd lastig. Wat is er in het najaar mogelijk? Mogen er wedstrijden georganiseerd worden? Het is allemaal afwachten. Toch ga ik beginnen aan mijn voorbereiding op een marathon.

Waar ik deze marathon zal gaan lopen is dus nog onzeker. Mochten er wedstrijden zijn, dan zal ik daar het liefst ergens aan deelnemen (bijvoorbeeld Amsterdam, Leiden of Antwerpen). Als er nog geen wedstrijden georganiseerd mogen worden, kan het zijn dat ik voor mezelf een marathon ga lopen. Het is nog even afwachten.

Mijn uitdaging: De marathon - Make it happen

De voorbereiding

Ik heb nog nooit een marathon gelopen, dus dit zal een compleet nieuwe ervaring worden. Dat geldt zowel voor de wedstrijd als voor de trainingen. In trainingen loop ik regelmatig rondjes van rond de 15 kilometer, maar duurlopen langer dan twee uur heb ik nog weinig gelopen. Daar zal de komende maanden zeker verandering in gaan komen.

In de afgelopen weken liep ik vaak twee keer per week hard, daarnaast voetbalde ik twee keer per week. Ik ben van plan in de komende maanden, nu het voetbalseizoen ten einde is, 4 à 5 keer per week te gaan trainen, om een goede basis te leggen voor de marathon.

Ik zal de eerste twee maanden vooral aan mijn basisconditie gaan werken, door vele rustige kilometers te lopen. Per week zal ik dit aantal kilometers langzaam gaan uitbreiden. Vanaf de zomermaanden zal ik wat meer snelheidswerk in de trainingen gaan stoppen in de vorm van interval- en tempotrainingen.

De laatste paar weken ga ik het rustig aan doen. Dat zal lastig worden, want ik kan slecht stilzitten. Het is de tijd van taperen. Door te taperen kan je je marathontijd met 3% verbeteren volgens dit (Engelstalige) artikel. Ook dat is relatief nieuw voor me. Voor kortere wedstrijden heb ik dit nooit echt toegepast. Vaak nam ik wel wat gas terug in de laatste dagen voor een loopje, maar dat was zeker niet langer dan een paar dagen. Dit keer zal ik mezelf een stuk langer rustig moeten houden.

De komende maanden ga ik jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen op weg naar mijn uitdaging, de najaarsmarathon. Mijn weg hier naartoe is te volgen via de pagina mijn uitdaging. Ik zal zowel de mooie momenten als de hobbels op de weg met jullie delen. Mocht je een tip hebben of iets willen vragen, laat het dan vooral niet na om even te reageren of contact op te nemen door middel van het contactformulier. Ik hoor graag van jullie!

Je kan me sinds kort ook volgen op Instagram!