Mijn trainingsschema voor de marathon

Mijn trainingsschema voor de marathon

26 mei 2020 0 Door Berry Veldkamp

Na de coopertest van vorige week kon ik deze week aan een trainingsschema beginnen dat me naar een goede tijd op de marathon moet leiden. Normaal gesproken maak ik zelf mijn trainingsschema’s, maar ik besloot dit keer om een bestaand schema te volgen. Die keus heb ik vooral gemaakt, omdat ik geen ervaring heb met het maken van een trainingsschema voor een marathon.

In de Runner’s World van februari 2019 stond een artikel met de titel ‘Een marathon lopen doe je zo’. Dit artikel heb ik sindsdien op mijn nachtkastje liggen. Ik heb al die tijd het plan gehad om een keer een marathon te lopen. Nu is het tijd om dat plan uit te laten komen.

Hansons First Marathon

Het betreffende artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Hansons First Marathon’. Het artikel eindigt met een trainingsschema voor de marathon. Verder wordt er uitgelegd wat er in iedere training van je verwacht wordt en staat er een overzichtje van de tempo’s waarop je zou moeten trainen om je eindtijd te behalen. Een compleet overzicht dus om je voor te bereiden op je eerste marathon.

Wat mij aansprak aan dit trainingsschema is het feit dat er geen extreem lange duurlopen inzitten. De langste duurloop is 26 kilometer en deze loop je in totaal drie keer (hier vind je een aantal trainingsschema’s volgens de methode van de Hanson’s).

Hoe kan je zonder lange duurloop toch goed voorbereid zijn op de marathon? De lange duurloop van 26 kilometer loop je nadat je de twee dagen daarvoor ook hebt getraind. Op vrijdag loop je 7 km rustig, op zaterdag 16 km rustig en op zondag je lange duurloop van 26 kilometer. Doordat je al twee trainingsdagen in de benen hebt, voelt de lange duurloop als de laatste 26 kilometer van je marathon, in plaats van de eerste 26 kilometer. In dit artikel van Runner’s World wordt het principe duidelijk uitgelegd.

De komende maanden zal ik me zo goed mogelijk aan dit schema proberen te houden. Ik ben benieuwd of de lange training van ‘slechts’ 26 kilometer voldoende is om in marathonconditie te geraken!

Afgelopen week

MaandagRustige duurloop7 km
DinsdagRustige duurloop7 km
WoensdagRust0 km
DonderdagRustige duurloop7 km
VrijdagRust0 km
ZaterdagRustige duurloop7 km
ZondagRustige duurloop10 km

Weektotaal: 38 kilometer

Het begin van het trainingsschema zit vol met rustige duurlopen. Afgelopen week was daardoor een lekkere rustige trainingsweek. Ook volgende week zal ik voornamelijk rustige duurlopen doen en vanaf de derde week zal ik zwaardere trainingen gaan krijgen. Vanaf de derde week staan er intervallen, tempolopen en lange duurlopen op het schema.

Je kan mijn vorderingen blijven volgen in ‘mijn uitdaging’ of via mijn Instagram waar ik regelmatig iets van me laat horen.