Horloge kapot? Geen probleem!

Horloge kapot? Geen probleem!

17 juni 2020 0 Door Berry Veldkamp

Nadat ik vorige week schreef over fietsen als crosstraining ondervond ik deze week direct het nadeel hiervan. Regen. Afgelopen week fietste ik in totaal ongeveer 150 kilometer. Dertig van deze 150 kilometer heb ik in mijn regenpak af moeten leggen. Maar ach, conditioneel word ik er waarschijnlijk wel beter van. Elk nadeel heeft zijn voordeel.

Horloge kapot

De afgelopen weken had mijn horloge af en toe al kleine problemen. Soms duurde het enorm lang voordat hij eindelijk zijn gps vond en andere keren laadde hij niet goed op. Dit probeerde ik te verhelpen door hem te resetten naar de fabrieksinstellingen, maar daardoor leek het alleen maar erger te worden.

Ondertussen vindt mijn horloge helemaal geen gps signalen meer, waardoor ik afgelopen week genoodzaakt was om zonder gps te lopen. Het werd ouderwets een route uitzoeken en de afstand berekenen via afstandmeten.nl. Vervolgens goed onthouden wat ik precies had bedacht en onderweg niet verdwalen.

Op de rustige duurlopen is dat allemaal niet zo’n probleem, maar een interval zonder horloge is lastiger. De interval die gepland stond, bestond uit 4 x 1600 meter in marathontempo met 400 meter joggen tussendoor. Ik besloot dit in tijd uit te drukken en 4 x 07:30 min. op een flink tempo te lopen met 02:30 min. rust tussendoor.

Het is lastig te zeggen of ik daadwerkelijk op marathontempo liep. Ik vermoed dat ik iets te snel heb gelopen, want qua afstand zat ik boven de afstand die ik eigenlijk moest afleggen. Waarschijnlijk heb ik dus 4x 1650 of 1700 meter gelopen boven mijn marathontempo.

Doordat ik geen werkend hardloophorloge heb op dit moment, ben ik aangewezen op mijn gevoel in combinatie met afstandmeten.nl en een stopwatch (die functie werkt nog wel). In de intervaltraining vind ik dit niet handig, maar tijdens de rustige duurlopen vind ik het stiekem wel lekker. Ik heb normaal de neiging om telkens te controleren of ik wel op het juiste tempo zit, dat kan nu niet. Nu moet je gewoon aanvoelen of het lekker gaat en vooral niet te zwaar is. Zoals eerder gezegd; elk nadeel heeft zijn voordeel.

Afgelopen week

MaandagRustige duurloop7 km
DinsdagInterval 4* 07:30 op marathontempo13 km
WoensdagRust0 km
DonderdagRustige duurloop10 km
VrijdagRustige duurloop10 km
ZaterdagRust0 km
ZondagLange duurloop16 km

Weektotaal: 56 km

Ook komende week heb ik nog geen horloge tot mijn beschikking, omdat ik nog geen tijd heb gehad om uit te zoeken welk horloge ik graag wil hebben. Ik las deze pagina in de hardloopgids terug, maar ik weet nog niet zeker welke functies ik graag allemaal op mijn horloge wil hebben. Tot nu toe heb ik de neiging om wederom voor een vrij simpel horloge te gaan. Mochten jullie tips hebben, laat dan zeker even een reactie achter in de comments!

Je kan mijn vorderingen blijven volgen in ‘mijn uitdaging’ of via mijn Instagram waar ik regelmatig iets van me laat horen.