Geen zin in hardlopen? Zo vind je toch motivatie!

Geen zin in hardlopen? Zo vind je toch motivatie!

15 april 2020 0 Door Berry Veldkamp

Op een herfstachtige dag, wanneer het regent en waait, is het minder makkelijk om naar buiten te gaan. Dan is het lastig om toch een rondje te gaan hardlopen en je aan je trainingsschema te houden. Iedereen heeft wel eens dat gevoel, geen zin of een motivatiedipje. Geen zin om te lopen, om van de bank op te staan en om in de regen bij 3 graden Celsius naar buiten te gaan. En toch, als je geweest bent, zul je je lekkerder voelen dan wanneer je op de bank blijft hangen!

Hoe zorg je ervoor dat je toch de deur uitgaat? Ik ga een aantal handige tips met jullie delen, waardoor je jezelf makkelijker aanzet om te gaan hardlopen. Ook in slechte omstandigheden.

Zo ga je toch naar buiten.

Nr 1. Spreek met iemand af

Een stok achter de deur, dat werkt. Tegen jezelf zeg je: ‘Ach, een training overslaan is niet zo erg. Overmorgen ga ik gewoon weer.’ Maar als je al had afgesproken met je trainingsmaatje is dat lastiger. Samen sta je sterker. Motiveer elkaar om toch even buiten te gaan spelen.

Nr 2. 5 minuten

Als het echt slecht weer is of je voelt je niet zo goed, spreek dan het volgende met jezelf af. Begin met je warming-up en blijf in de buurt van je huis. Als je na vijf minuten denkt, het wordt vandaag echt niks, dan ga je terug naar binnen. Denk je na vijf minuten; ach, ik ben nu toch buiten, het gaat wel lekker. Dan maak je je training af. Negen van de tien keer zal je toch je training volbrengen.

Spelen in de regen.
Als kind was spelen in de regen leuk. Lekker in de plassen springen. Dat mag nog steeds!

Nr 3. Leg je spullen klaar

Als je van tevoren alvast je hardloopspullen bij elkaar raapt en klaarlegt, heb niet zo snel de neiging om niet te gaan lopen. Je bent al bezig geweest met je voorbereiding, waardoor je sneller gewoon in je kleding zal schieten en naar buiten gaat. Dan heb je het maar gehad.

Nr 4. Houd je aan je schema

Als je een hardloopschema hebt, is het heerlijk om na elke training een vinkje te kunnen zetten. Je zal balen als je een training mist. Doordat het regent een training niet kunnen afvinken? Dat is geen goede reden!

Nr 5. Harloopbuddy

Heb je nou vaker last van een dag waarop je totaal geen energie hebt om naar buiten te gaan. Doe het dan voor een ander. Via Runningblind kun je jezelf aanmelden als buddy. Als iemand anders op je rekent, laat je diegene niet zitten. Je kan bijvoorbeeld afspreken om één keer per week met iemand te gaan lopen. Dat is niet alleen de perfecte stok achter de deur, het kan ook erg gezellig zijn!

Nr 6. Doelen stellen

Soms zijn doelen erg abstract. Sneller worden, een betere conditie krijgen of een beetje afvallen. Dat werkt niet goed. Streef naar een duidelijk en haalbaar doel. Dat kan variëren van vijf kilometer aan één stuk hardlopen over acht weken, 7 kilo afvallen binnen drie maanden of tien kilometer lopen in 45 minuten tijdens een bepaald event. Als je een duidelijk en realistisch doel nastreeft, heb je meer motivatie om te trainen. Je wil je doel namelijk behalen. Dat zal ervoor zorgen dat je minder snel een training overslaat.

Voel je je vandaag echt niet goed? Zit je niet lekker in je vel? Is je rusthartslag veel hoger dan normaal? Een extra rustdag nemen is helemaal geen slecht idee. Soms heb je het gewoon even nodig. Maar ben je fit en heb je gewoon geen zin? Probeer dan met deze tips toch naar buiten te gaan. Achteraf zul je je er goed over voelen! Voldaan en tevreden.

Wil je graag meer hardlooptips? Neem dan een kijkje in de hardloopgids. Heb je toch nog extra motivatie nodig? Op de motivatie pagina vind je motiverende documentaires en verhalen.

Je kan me sinds kort ook volgen op Instagram!