Gas terugnemen

Gas terugnemen

22 juli 2020 0 Door Berry Veldkamp

De afgelopen weken besloot ik dat ik even gas moest terugnemen. Een fulltime baan, de voorbereiding op een marathon en het bijhouden van de blog bleek wel erg veel tijd in beslag te nemen. Dat heeft me doen besluiten om het ‘moeten’ bijhouden van de blog even naar de achtergrond te laten zakken.

Van mogen naar moeten en terug

Ineens voelde het schrijven van een wekelijkse blog als een verplichting. De afgelopen updates deed ik al wat later in de week, vanwege uitstelgedrag. Drie weken geleden verscheen deze blog over het trainen op hete dagen bijvoorbeeld pas op donderdag, waar ik altijd van plan was om zo snel mogelijk na het weekend te blijven posten. Ik had geen tijd voor de wekelijkse update en eigenlijk ook geen zin in het schrijven.

Het is niet zo’n probleem om soms een stukje wat later uit te laten komen, maar het feit dat ik er eigenlijk geen zin in had om het te schrijven en me verplicht voelde om dat toch snel tussendoor te doen, was minder prettig. Daarom besloot ik even de wekelijkse updates los te laten.

Vanaf nu wil ik gewoon af en toe een stukje schrijven. Wanneer ik daar tijd en zin in heb. Het kan zijn dat ik wekelijks een blog online zet, maar het kan soms ook een paar weken duren voordat er een nieuwe update verschijnt. Dat zal voornamelijk liggen aan de hoeveelheid vrije tijd die ik heb. De regelmaat die ik mezelf had opgelegd, ga ik volledig loslaten. Wel zal ik mijn nieuwe posts blijven aankondigen via mijn Instagram, dan hoef je niet dagelijks op deze website te kijken of er al iets nieuws te vinden is. 😉

Gas terugnemen en genieten van de natuur om je heen.
Gas terugnemen heeft als voordeel dat je meer ziet van de mooie Hollandse natuur om je heen!

Hardlopen

Hoe verging het dan op hardloopgebied? De maand juli begon erg lekker. Ik liep onder andere mijn langste afstand tot nu toe (24 kilometer) en een aantal hele lekkere intervaltrainingen.

Ik voelde me conditioneel erg goed en heb geen last gehad van pijntjes of andere narigheden. Tot afgelopen week. Van de één op de andere dag kreeg ik last van mijn keel. Dat hield ongeveer twee dagen aan zonder enige andere klachten. Op de derde dag voelde ik me alweer een stuk beter en verdween ook de keelpijn naar de achtergrond. Een gek virusje misschien?

Vanwege de keelpijn besloot ik om afgelopen week een aantal trainingen te skippen. Ook op het gebied van hardlopen nam ik dus even gas terug. Na mijn wekelijkse intervaltraining afgelopen woensdag begon de keelpijn op te spelen en besloot ik een blokje trainigen van donderdag t/m zondag over te slaan.

Gisteren (dinsdag) heb ik de training weer opgepakt met een rustige duurloop en op het moment van typen rust ik uit van een intervaltraining (6×1600 meter op 10 kilometertempo). Misschien wel de zwaarste intervaltraining die in mijn schema zit, maar dat ging erg goed! Soms heb je een korte rustperiode nodig om de trainingen weer goed op te kunnen pakken.

De komende tijd

De verwachting dat ik over anderhalve maand een georganiseerde marathon ga lopen, heb ik eigenlijk wel naast me neergelegd. Dat was plan A. Plan B is het lopen van een marathon voor mezelf, dat is sowieso mogelijk en wil ik dus in de eerste helft van september gaan doen.

In de komende weken blijf ik daar naartoe werken. Waar ik eerder zei dat ik mijn langste afstand tot nu toe heb gelopen (24 km), zal dat nog deze week verbroken worden. Er staat een duurloop van 26 kilometer op de planning, die ik aankomend weekend wil gaan lopen. Dat is direct de langste afstand die in mijn trainingsschema beschreven staat. Tot de marathon zal dit dus als mijn ‘persoonlijke record’ blijven staan.

Dit keer geen ‘tot volgende week’ maar een ‘tot de volgende keer’!

Je kan mijn vorderingen blijven volgen in ‘mijn uitdaging’ of via mijn Instagram waar ik regelmatig iets van me laat horen.