Fietsen als crosstraining

Fietsen als crosstraining

9 juni 2020 0 Door Berry Veldkamp

Nadat ik de afgelopen twee weken alleen maar rustige duurlopen heb gedaan, was het deze week weer tijd voor tempowerk. Daarnaast is er nog iets veranderd in mijn trainingen. Omdat ik van werkgever ben veranderd, woon ik nu ongeveer 15 kilometer van mijn werkplek af. Die kilometers probeer ik zo veel mogelijk op de fiets af te leggen, bij wijze van cross training.

Het feit dat ik een tempotraining in mijn week had, gecombineerd met de extra kilometers op de fiets (afgelopen week in totaal 120), maakt dat ik een behoorlijk pittige week heb gehad.

Fietsen als crosstraining

Crosstrainen is het combineren van andere trainings- of bewegingsvormen met je normale trainingsvorm. Als hardlopen je normale trainingsvorm is, dan zijn fietsen, zwemmen, krachttraining of yoga verschillende vormen van crosstraining.

Sinds afgelopen week is fietsen voor mij een manier van crosstrainen geworden. In een vijfdaagse werkweek zal ik normaal gesproken ongeveer 150 kilometer fietsen. Bij slecht weer (of een ander goed excuus) kan dit naar beneden toe afwijken.

Wat bereik je met crosstrainen? Door middel van crosstraining zet je andere spieren aan het werk dan de spieren die je normaal gesproken aanspreekt met het hardlopen. Het is goed om wel een sport te kiezen die in de buurt zit van je normale activiteit zit. Daardoor train je dezelfde energiesystemen en spiergroepen. Met fietsen zit ik dus zeker goed. Volgens dit artikel van de Runner’s World zijn zwemmen, aquajoggen en crosstrainers (natuurlijk) andere goede alternatieven van crosstraining voor hardlopers.

Afgelopen week

MaandagRustige duurloop7 km
DinsdagInterval 6*800 op marathontempo12
WoensdagRust0 km
DonderdagRustige duurloop8 km
VrijdagRust0 km
ZaterdagRustige duurloop8 km
ZondagLange duurloop16 km

Weektotaal: 51 kilometer

Na deze pittige week volgt een zelfde soort week met ongeveer dezelfde trainingen. De afstanden zullen alleen iets afwijken, naar boven toe welteverstaan. Het zijn de korte duurlopen die iets langer zullen worden, waardoor ik op een weektotaal van ongeveer 56 kilometer uit moet komen.

Je kan mijn vorderingen blijven volgen in ‘mijn uitdaging’ of via mijn Instagram waar ik regelmatig iets van me laat horen.