Een relatieve rustweek in mijn schema

Een relatieve rustweek in mijn schema

6 mei 2020 0 Door Berry Veldkamp

Vorige week schreef ik over het opbouwen in coronatijd. Ik beschreef onder andere dat ik het belangrijk vind om erg rustig op te bouwen. Door voldoende rust te nemen probeer ik mijn immuunsysteem sterk te houden, zodat virussen hopelijk aan me voorbijgaan. Ik probeer in mijn trainingsschema voor voldoende rustdagen te zorgen en daarnaast moet ik af en toe een ‘relatieve rustweek’ nemen van mezelf.

Afgelopen week was een goed voorbeeld van zo’n relatieve rustweek. Ik liep in totaal 35 kilometer, dat is ongeveer 30% minder dan de week ervoor. Bijna al deze kilometers liep ik op een rustig tempo, waardoor ik me niet bovenmatig heb ingespannen. Waarom ik zo’n rustweek inplan leg ik hieronder uit.

De vierde week

In elke vierde week van een trainingsschema plan ik een rustige week in. In deze ‘relatieve rustweek’ herstelt je lichaam optimaal doordat je extra uitgerust bent. Dat zorgt ervoor dat je daarna weer drie weken kan trainen op een hogere belasting. Je traint een stuk effectiever als je lichaam voldoende is uitgerust en juist tijdens die herstelperiode word je lichaam sterker!

Na drie weken trainen is het weer tijd voor de volgende rustweek. Deze cyclus kan je constant herhalen en op die manier kan je een heel trainingsschema opbouwen.

Of je nu voor een marathon, een snelle 5 kilometer of een ultraloop traint maakt niet uit. In elk trainingsschema is rust een belangrijke factor. Naast de gebruikelijke rustdagen na een zware training, is het handig om de regel van de vierde week als rustweek aan te houden. Op die manier zorg je ervoor dat je altijd voldoende rustperiodes in je trainingsschema hebt ingebouwd.  

Afgelopen week

MaandagRust0 km
DinsdagRustige duurloop5,5 km
WoensdagLichte Fartlek7,5 km
DonderdagRust0 km
VrijdagRustige duurloop5 km
ZaterdagRustige duurloop7 km
ZondagRustige duurloop10 km

Weektotaal: 35 kilometer

Ik heb altijd moeite om mezelf in te houden, waardoor een relatieve rustweek niet bepaald mijn favoriete onderdeel van het trainingsschema is. Toch zie ik het belang hiervan en probeer ik me er altijd aan te houden. Een bijkomend voordeel; na zo’n rustweek is de volgende interval- of tempotraining altijd extra lekker!

Je kan mijn vorderingen blijven volgen in ‘de uitdaging’ of via mijn Instagram waar ik regelmatig iets van me laat horen.